Diserang Demam Denggi Kali Kedua Sangat Berbahaya? Kenapa?

Assalamualaikum..

Sekarang ni musim denggi, baru-baru ni di kawasan taman perumahan tempat saya tinggal ada kes kematian disebabkan demam denggi. Nyamuk seekor pun boleh jadi punca kematian seseorangkan? Jadi, jangan kita pandang ringan hanya kerana nyamuk serangga kecil.

Demam denggi mesti dicegah

Demam denggi mesti dicegah

 

Di kawasan perumahan saya ini sejak kes kematian disebabkan demam denggi, tak putus-putus selalu kene sembur oleh Kementerian Kesihatan. Ada satu hari kami seluruh taman diarahkan untuk bergotong royong untuk membersihkan kawasan luar dan dalam rumah masing-masing.

Demam denggi yang dibawa oleh nyamuk Aedes sangat berbahaya ke? Sudah tentu sangat bahaya dan ia perkara serius?

Pada tahun 1700-an demam denggi ini sudah pun mula dikesan. Sehinggalah dari nak mencegah, ia mula merebak. Denggi ni pada mula hanya terdapat atau wujud di kawasan beriklim tropika tetapi tak dapat dibendung sampailah sekarang dah merebak keseluruh dunia. Macam mana boleh merebak? Salah satu sebabnya virus denggi ini boleh bermutasi! Maksudnya virus denggi ini boleh ‘menyamar’ dalam badan kita sampai sel pertahanan badan kita pun dah tak kenal samaada dia virus denggi atau tak.

 

Disini saya kongsikan video yang sangat berguna dari seorang pakar nutrisi. Iaitu bagaimana untuk kita atasi demam denggi. Rugi tak tengok.. :)

 

 

Kepada yang dijangkiti demam denggi untuk kali kedua adalah lebih berisiko tinggi membawa maut, sebabnya sel pertahanan dalam badan dia dah tak kenal dan dah tak boleh nak lawan. Maksudnya, virus denggi tu dah pun ‘menyamar’ atau ‘bermutasi’ dalam tubuh badan.

Sehingga hari ini masih belum ada ubat atau rawatan yang khusus untuk merawat pesakit demam denggi. Jadi, semua orang digalakkan untuk sama-sama mencegah dan melindungi keluarga kita dari wabak nyamuk Aedes.

 

Tips Atasi Demam Denggi Dari Terjadi

  • Luar dan dalam rumah mesti sentiasa jaga kebersihan
  • Objek yang boleh menakung air dan tidak berguna mesti dibuang
  • Bekas-bekas yang boleh menakung air mesti ditelangkupkan
  • Elakkan berada di luar rumah ketika waktu-waktu nyamuk aedes sedang aktif
  • Elakkan melakukan aktiviti outdoor di kawasan yang terbabit dengan denggi
  • Jauhi di kawasan pembinaan adalah diantara tempat banyak nyamuk aedes
  • Lindungi keluarga dengan berikan bekalan nutrisi yang optimum untuk tingkatkan imuniti
  • Jauhkan anak-anak dari makan makanan merapu, tapi galakkan makanan yang tinggi nutrisi dan bervitamin
  • Tidak rugi untuk melaburkan sedikit wang untuk membeli vitamin buat keluarga tersayang..

 

Demam denggi adalah perkara serius kerana ia boleh membocorkan saluran darah dan boleh menyebabkan kerosakan otak. Mencegah itu lebih baik sebelum ia terjadi.

 

SMS 013-205 0607 untuk pertanyaan set denggi.

 

 

 

Untuk sebarang pertanyaan anda boleh hubungi saya.. :)

013 205 0607 – SMS/WhatsApp

 

Ayu_Rahayu – 013 205 0607 (SMS/WhatsApp)

FB fanpage: Vitamin4u

Email: ayusabrina@gmail.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge