Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Mudah Dan Cepat

Assalamualaikum

 

Sembelit oh sembelit. Terutama sekali sembelit ketika berpantang memang tak nak, ia umpama musuh utama untuk kaum ibu-ibu yang baru lepas bersalin kan? Termasuk lah saya waktu bersalin anak pertama dulu.  Ada yang fobia dah nak beranak lagi hanya sebab sembelit ketika berpantang, siapa yang pernah kene memang merasa lah.

Saya pendekkan cerita waktu hamil anak kedua, saya cari banyak info tentang cara macam mana nak atasi sembelit ketika berpantang dengan cara paling mudah dan cepat. Diantara tips atau cara yang membantu untuk elak dari sembelit ketika berpantang seperti yang senaraikan dibawah ini.. :)

Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang

Atasi dengan cara mudah dan cepat :)

 

Tips Atasi Sembelit Ketika Berpantang Yang Mudah

CARA 1: AMALKAN MINUM AIR KOSONG BANYAK-BANYAK

Jika rujuk mak-mak kita, mereka memang larang ibu yang sedang berpantang ni minum air banyak. Salah satu sebab nanti dibahagian bawah tu lambat kering katanya.

Tapi semua ibu-ibu perlu tahu 1 perkara ini. Kalau air kurang dalam badan najis tak akan lembut, ia jadi punca kepada sembelit. Bukan itu saja, nanti ibu-ibu kan nak nyusukan anak lagi..so memang perlukan air. Penting minum air kosong banyak!

minum air elak sembelit ketika berpantang

minum air elak sembelit ketika berpantang

 

CARA 2: AMALKAN MAKAN SAYURAN DAN BUAHAN

Ibu sedang berpantang kene amalkan makan makanan yang berbijirin, salah satunya macam roti yang berbijiran penuh. Selain tu kene makan sayur setiap hari. Dalam erti kata lain ambil makanan yang berserta tinggi untuk elakkan dari sembelit ketika berpantang.

Jangan lah sampai berpantang sampai tak boleh makan itu, tak boleh makan ini. Berpantang tapi tak makan langsung sayur dan buah pun ada kan? Ikut lah keselesaan kita, jangan tak ambil langsung.

Makan buah Prun atau minum jus Prun elok tau untuk elak sembelit. Buah oren pun elok untuk melawas tapi  takut baby perut kembung sebab maknya makan oren lepas tu nyusukan anak.

sayur dan buah elakkan sembelit ketika berpantang

sayur dan buah elakkan sembelit ketika berpantang

 

CARA 3: KAWAN BAIK SEMASA BERPANTANG TAK BOLEH TINGGAL

Sangat-sangat heaven dan seronok bila dapat berdamping dengan dua sekawan ni. Sebab dia memang boleh bantu dan cegah untuk kita dari kene sembelit ketika berpantang. Apa dua sekawan tu?

Iaitu Ostematrix dan juga Alfalfa. Ramai yang amalkan ini termasuk saya sendiri sebab Alfalfa ni membantu saya untuk mudah melawas, dan tak ada rasa tersekat-sekat masa nak buang hajat.

Ostematrix pula ia sangat membantu untuk melembutkan najis! Langsung tiada sembelit ketika berpantang kalau ambil set dua sekawan ni.

Masa anak pertama agak trauma tapi anak kedua dah lega dah. Kini penyelesaian dah jumpa..iaitu Ostematrix dan juga Alfalfa. Dan juga air kosong perlu minum banyak-banyak.. :)

 

cara atas sembelit ketika berpantang

tiada lagi sembelit

 

Ada satu video pendek iaitu sahabat saya yang ingin kongsikan kisahnya yang sembelit teruk ketika berpantang anak pertama dan tiada sembelit lagi waktu berpantang anak kedua.. :)

 

Harga hanya RM122 untuk Ostematrix dan Alfalfa :)

Ia boleh diambil bagi ibu berpantang yang menyusukan anak.. :)

Jangan terlambat, hubungi saya segera untuk pertanyaan dan pembelian sebelum terlambat! :)

 

 

Ayu_Rahayu

SMS / WhastApp : 013 205 0607

FB : Vitamin4u

Shaklee ID : 915071

 

 

Daftar Ahli

Sangat Jimat!

 

 

 

 

 

 

One thought on “Cara Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Mudah Dan Cepat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge