10 Tips Makanan Pejal Pertama Bayi Yang Ibu Mesti Tahu

 

Makanan pejal pertama bayi adalah disyorkan apabila susu ibu atau susu formula tidak cukup untuk memuaskan kelaparan kanak-kanak. Tetapi susu ibu mesti diberi sebagai sumber utama pemakanan sehingga bayi berusia 12 bulan.

Pertumbuhan bayi pada tahun pertama adalah sangat penting dan pesat, jadi badan bayi memerlukan jumlah maksimum nutrien untuk membantu proses tumbesarannya.

 

tips makanan pejal pertama bayi _4

 

Continue reading

9 Tips Mudah Bersalin Normal, Terutamanya Anak Sulung

Setiap ibu mempunyai pengalaman yang berbeza-beza dalam setiap kelahiran. Perasaan gemuruh setiap kali nak melahirkan baby itu dah semestinya, terutama sekali anak sulung.

Sakit ketika melahirkan itu dah semestinya, tapi macam mana cara atau tips untuk mudah bersalin. Tips atau petua mudah bersalin sebenarnya untuk mempercepatkan proses kelahiran dan untuk memendekkan rasa sakit ketika bersalin.

Tips mudah bersalin normal

Ada beberapa tips mudah bersalin secara normal yang saya sendiri juga amalkan suatu ketika dulu, ia memang membantu.. :)

 

Continue reading

Makanan Penyebab Bentan Dan Perkara Yang Dilarang Semasa Berpantang

 

Bentan adalah istilah yang biasa orang melayu akan panggil dan ia dikaitkan dengan wanita yang baru saja lepas bersalin dalam tempoh 44 hari.

Salah satu simptom atau tanda bentan ialah akan rasa kesejukkan, menggigil kemudian rasa panas macam nak demam. Selain itu akan rasa nak pitam pun ada.

Ia berlaku kerana badan ibu yang baru lepas bersalin belum sembuh sepenuhnya dan dalam masa yang sama si ibu mengambil makanan sejuk atau pun terlanggar sesuatu yang keras juga boleh terjadinya bentan.

makanan penyebab bentan ketika berpantang

Continue reading

6 Jenis Makanan Penyebab Risiko Keguguran

 

Selera makan bagi ibu hamil adalah berbeza-beza. Pada peringkat trimester pertama mungkin ramai ibu hamil yang sedang mabuk muntah-muntah dan kurang selera untuk makan.

Dan trimester ke-2 juga perlu dititik beratkan makanan-makanan yang diambil. Elakkan makanan yang menjadi punca risiko keguguran. Kerana pada peringkat trimester ke-2 risiko untuk keguguran juga boleh berlaku.

makanan penyebab risiko keguguran

 

Jadi disini ingin dikongsikan kepada anda jenis-jenis makanan yang menjadi punca risiko kepada keguguran yang perlu dielakkan.

Continue reading

Tips Cara Atasi Sembelit Semasa Berpantang

 

Sembelit ketika berpantang dah macam musuh utama bagi ibu-ibu yang baru lepas bersalin, tak kesah sama ada bersalin normal atau czer. Yang penting nak elak jahitan dari terbuka, ngeri dan takut sangat-sangat.

Sampai tahap menangis kerana tak tahan. Tak dinafikan semua ibu-ibu ada pengalaman masing-masing sembelit semasa berpantang termasuklah saya, terseksa sangat saya dah pernah rasa dan menangis. Serius saya nangis!

Apa yang saya lakukan untuk elak dari kene sembelit? Masa anak pertama ya memang saya kene sembelit tahap menangis, tapi anak kedua no more sembelit-sembelit.. :)

Baca dan klik sini >> Tips Atasi Sembelit Ketika Berpantang <<

Sebelum lahirkan anak kedua saya dah google dah cara atasi sembelit yang terbaik dan ia memang berkesan.

 

atasi sembelit semasa berpantang _7

 

 

Continue reading

12 Tips Banyakkan Susu Badan Ibu Supaya Anak Tak Menangis Kelaparan

 

Agak cemas jika susu badan ibu semakin rundum bukan? Alhamdulillah kerana saya dapat menyusukan anak-anak hingga cukup 2 tahun. Pahit manis dalam menyusukan anak itu semua pengalaman terindah.

Saya doakan ibu-ibu lain juga berjaya menyusukan anak masing-masing hingga cukup 2 tahun. Apa pun, saya dan ibu-ibu yang lain kene bersyukur walaupun susu badan banyak atau tidak. Betul tak?

Tips Banyakkan susu badan ibu _1

 

 

Continue reading

Makanan Pejal Pertama Bayi Punca Alami Pecah Usus

Assalamualaikum

 

Hari ini ingin saya kongsikan cerita kepada ibu-ibu diluar sana tentang makanan pejal pertama bayi kita. Makanan pejal pertama bayi yang dimaksudkan adalah selain daripada susu yang kita beri kepada bayi yang baru lahir sampai umur bayi 5 atau 6 bulan.

Memang hanya digalakkan beri susu ibu sahaja sehingga 5 atau 6 bulan dan makanan pejal hanya diberi selepas bayi 5 atau 6 bulan keatas.

 

apakah waktu elok untuk diberi kepada bayi? ada kes dimana makanan pejal diberi terlampau awal, ada ibu-ibu beri seawal sebulan atau dua bulan kepada bayi. memang ada sebabnya kenapa makanan pejal ini dikhaskan untuk diberi kepada bayi 6 bulan keatas.

 

Jika bayi diberi makan sebelum usia enam bulan

  • akan mengakibatkan masalah dalaman seperti masalah perkembangan bayi
  • akan mengganggu sistem penghadaman bayi
  • bayi tidak boleh menerima dan menghadam makanan pejal dalam usia 2 atau 3 bulan – serius bayi memang tak boleh terima makanan pejal
  • makanan pejal seawal 2 atau 3 bulan kemungkinan akan menyebabkan bayi mengalami komplikasi seperti pecah usus atau sebagainya
  • jika diberi makanan pejal kepada bayi sebelum waktu yang boleh inilah risiko yang bayi akan hadapi
  • jadi waktu yang sesuai beri anak-anak makanan pejal adalah sewaktu anak 5 atau 6 bulan
  • apakah makanan yang paling sesuai untuk anak adalah seperti bijiran, cereal atau pun makan yang mudah dihadam
  • apabila bayi sudah boleh menerima atau sebati dengan makanan pejal seperti bijiran, cereal atau makanan yang mudah hadam, jadi ibu-ibu mungkin boleh tingkatkan makanan dengan memberi bubur
  • masalah pemakanan kepada kanak-kanak adalah very common. masalah tidak akan nampak ketika bayi tetapi

 

 

 

 

 

 

 

8 Jenis Makanan Yang Tidak Sihat Untuk Anak, Elakkan!

 

Di waktu anak nak membesar mereka kerap kali terkena jangkitan selesema, batuk dan demam. Pernah kita sebagai ibubapa atau sesiapa pun memberi makanan yang tidak sihat untuk anak kita?

Punca kesihatan anak-anak terjejas salah satu faktornya adalah dari segi pemakanan. Tapi kita ni lemah bila anak merengek nak itu nak ini, kita sebagai ibu bapa turutkan saja kehendak anak-anak kan?

Jadi, suka saya nak kongsikan kepada anda di luar sana tentang beberapa jenis makanan yang tidak sihat diberi kepada anak.. :)

8 jenis makanan yang tidak sihat untuk anak _1

Continue reading

6 Tips Penyusuan Susu Ibu Ketika Berpuasa

 

Sekarang dah hujung bulan Syaaban, lagi beberapa hari lagi nak masuk bulan Ramadhan..lebih kurang 3 ke 4 hari je lagi. Excited nak puasa?

Tapi ibu-ibu yang menyusu apa khabar? Stok susu dah cukup ke bulan puasa nanti? Risau susu drop dan tak cukup bila puasa nanti? Takut nanti rasa letih dan tak larat ke?

Ibu-ibu jangan risau-risau, pemikiran yang negative tal elok tau untuk ibu menyusu..nanti drop susu.. :)

tips penyusuan susu ibu ketika berpuasa _2

Untuk hilangkan rasa risau dalam hati ibu-ibu, saya nak kongsikan beberapa tips penyusuan susu ibu semasa berpuasa.. :)

 

Continue reading

6 Tips Elak Keguguran Bagi Ibu Hamil

 

Mungkin ibu-ibu yang hamil di luar sana pernah keguguran kan? Setiap ibu memang inginkan yang terbaik untuk diri sendiri dan bayi. Jadi ada beberapa tips yang akan bantu anda untuk elak keguguran ingin dikongsikan.

Antara punca kepada keguguran ialah gaya hidup yang tidak sihat, kurang ambil protein, kurangnya aktiviti berjalan.

Doktor ada maklum punca keguguran juga adalah dari segi faktor pemakanan, iaitu makanan yang mengandungi prostaglandin yang tinggi.

tips elak keguguran semasa hamil

 

Continue reading